Etusivu leipäteksti esittely

Etusivu linkkiotsikko teot puhuvat puolestamme

Teot puhuvat puolestamme

 

Sisältöjulkaisija

angle-left Joen­suu­hun Suo­men säh­köi­sim­piin kuu­lu­va jouk­ko­lii­ken­ne – Län­si­lin­jat tuo kau­pun­kiin 13 uut­ta säh­kö­bus­sia
 

Joen­suu­hun Suo­men säh­köi­sim­piin kuu­lu­va jouk­ko­lii­ken­ne – Län­si­lin­jat tuo kau­pun­kiin 13 säh­kö­bus­sia

06.06.2022 08:59

Länsilinjat tuo 13 uutta Volvo-merkkistä sähköbussia Joensuun joukkoliikenteeseen

Joensuun kaupungin tilaamat, ensimmäiset neljä sähköbussia tulevat liikenteeseen 6. kesäkuuta ja loput yhdeksän kesän aikana ennen koulujen alkua.

Uusien bussien myötä Joensuun joukkoliikenteestä poistuu 13 tilapäiskalustona hankittua vanhaa bussia, joilla Länsilinjat aloitti liikennöinnin Joensuussa viime kesänä. Tilapäiskalusto hankittiin sähköbussien valmistumisen ja latausjärjestelmän rakentamisen ajaksi.

– Nyt ollaan pääsemässä siihen tasoon, johon on alun perinkin haluttu. Uusien sähköbussien myötä Joensuun joukkoliikenteen toimintavarmuus ja ympäristöystävällisyys ottavat aimo askeleen eteenpäin. Kaiken lisäksi 13 uuden sähköbussin myötä Joensuun kaupunkiliikenteestä tulee yksi Suomen sähköisimpiä, kertoo Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä.

Uudet sähköbussit edustavat uutta teknologiaa, joka minimoi ympäristö- ja meluhaitat.

– Sähköbussien käyttöönotto on osa ilmasto-ohjelmaamme, jonka mukaan Joensuu on hiilineutraali vuonna 2025. Kolmentoista uuden bussin myötä sähköistämme, tavoitteemme mukaisesti, suuren osan joukkoliikenteestä ja vähennämme näin hiilipäästöjä. Ilmastohyödyn lisäksi sähköbussit ovat meluttomuuden ja hajuttomuuden myötä huomattavasti aiempia mukavampia matkustajille ja koko liikenneympäristölle. Kaikki bussireittien ympärillä hyötyvät pakokaasuttomuudesta ja hiljaisesta äänestä, toteaa kaupunkiympäristöjohtaja Ari Varonen.

Uudet autot ovat mallia Volvo 7900E. Niissä on täysmatalalattia, joten niihin on helppo nousta. 12 metriä pitkä bussi on sisältä avara ja tilava. Istumapaikkoja on 42, ja lattia on esteetön auton päästä päähän. Myös ikkunat ovat tavallista isommat ja näkyvyys on hyvä. Kyyti on tasaista ja hiljaista. Autojen väritys ja sisätilojen varustus on toteutettu Joensuun kaupungin toiveiden ja Länsilinjojen standardien mukaan. Uudet sähköbussit tulevat palvelemaan kaupunkilaisia monta vuotta.

Länsilinjojen kokonaisinvestoinnin arvo Joensuussa on noin seitsemän miljoonaa euroa. Summaan sisältyvät myös Länsilinjojen varikolle rakennuttamat latausjärjestelmä ja latauspisteet.

Ennen tuliterien ja uusinta teknologiaa edustavien sähköbussien käyttöönottoa Länsilinjat kouluttaa 55 kuljettajaa niiden käyttöön.

– Jatkamme myös yhteistyötä kaupungin kanssa joukkoliikenteen kehittämiseksi, kertoo Terhi Penttilä.

– Joensuun kaupunki on tehnyt asiakastyytyväisyystutkimuksen, jonka tuloksia tulemme hyödyntämään kehittäessämme asiakaspalveluamme ja toimintavarmuuttamme, Penttilä lisää.

Länsilinjat-konserniin kuuluvat Länsilinjat Liikenne Oy, Länsilinjat Kaupunkiliikenne Oy, Länsilinjat Huolto Oy ja Lomalinja Oy Holiday Tours Ltd. Länsilinjat-konsernin toimialoja ovat sopimusliikenne, tilausajoliikenne, kaukoliikenne, palvelubussiliikenne ja matkatoimistopalvelut. Länsilinjat liikennöi 160 autolla ja ajaa vuosittain n. 10 miljoonaa kilometriä. Vuonna 2021 linja-autoliikenteen liikevaihto oli n. 23,3 M€. Koko konsernin liikevaihto oli 24,3 M€, josta matkatoimiston osuus oli koronavuonna 1,0 M€. Länsilinjat-konsernissa on tällä hetkellä n. 380 työntekijää. Länsilinjat Oy on tamperelainen perheyritys ja se on perustettu vuonna 1939.

 

Lue lisää teot

Kaupungintalo leveä

Etusivu linkkiotsikko kaikki ilmastotyöstämme

Kaikki ilmastotyöstämme

 

Joensuun ilmastotyö

Joensuun tavoitteena on yhdessä vähentää päästöjä 60 prosenttia vuoden 2007 tasosta vuoteen 2025 mennessä. Jäljelle jäävät päästöt kompensoidaan tai varastoidaan hiilinielujen avulla.

Joensuussa eniten kasvihuonekaasupäästöjä aiheuttavat teollisuus ja työkoneet sekä liikenne ja lämmityksen tuottaminen. Joensuussa päästöt ovat laskeneet seurannan alusta, eli vuodesta 2007 lähtien. Vuoden 2020 päästötasosta tulisi vähentää vielä reilusti yli kolmasosa, jotta hiilineutraaliustavoitteeseen päästään vuoteen 2025 mennessä.

Kahdesta graafista toisessa esitetään Joensuun kokonaispäästöjen jakautuminen eri sektoreiden kesken vuonna 2021 ja toisessa päästöt vuosina 2007, 2021 ja päästötavoite vuodelle 2025. Vuonna 2021 Joensuun päästöt olivat yhteensä 426 hiilidioksidiekvivalenttikilotonnia. Tästä 41% aiheutui teollisuudesta ja työkoneista, 23% lämmityksestä, 23% liikenteestä ja 13% maataloudesta, sähköstä ja jätteistä. Vuonna 2007 päästöt olivat 661 hiilidioksidiekvivalenttikilotonnia, josta ne olivat siis vuoteen 2021 mennessä tippuneet 426 hiilidioksidiekvivalenttikilotonniin. Tavoitteena on, että päästöt laskisivat 60 % vuoden 2007 tasosta vuoteen 2025 mennessä. Tämä tarkoittaa, että vuonna 2025 päästöjen tulisi olla enintään 264 hiilidioksidiekvivalenttikilotonnia.

Lue lisää ilmastotyöstämme

Etusivu täysleveä

Etusivu linkkiotsikko Ilmastokumppanuus

Ilmastokumppanuus

 

Haluan ilmastokumppaniksi esittely

Tavoitteenamme on edistää yhdessä kestävää yritystoimintaa ja vähähiilistä Joensuuta. Ilmastokumppanuudesta hyötyvät yritykset ja yhteisöt, jotka haluavat kehittää toimintansa ympäristöystävällisyyttä, suunnitelmallisesti pienentää ilmastopäästöjään sekä kehittää omia ilmastoystävällisiä ratkaisuja asiakkailleen.

Joensuussa tehdään monia ilmastotoimia. Yksin ei kuitenkaan tavoitteeseen päästä. Tarvisemme yrityksiä ja yhteisöjä mukaan päästöjen vähentämiseksi. Ilmastokumppanuus on yhteistyötä kaupungin elinkeinoelämän ja yritysten kilpailukyvyn vahvistamiseksi.

Lue lisää ilmastokumppanuudesta

Yhdessä leveä

Etusivu linkkiotsikko yhdessä osallistumalla

Yhdessä osallistumalla

 

Etusivu-ingressi-yhdessä osallistumalla

Ilmaston- ja ympäristönsuojelussa on pitkälti kyse kohtuullisista ja kestävistä elämäntavoista sekä pienistä arkiteoista. Täältä löydät vinkkejä Joensuusta ja muualta Suomesta.

Sisältöjulkaisija

Lue lisää osallistu