Innehållspresentatör

angle-left Vihreämpien valintojen pop up -myymälä: kuinka se toteutettiin, mikä onnistui ja mitä opimme?
 

Vihreämpien valintojen pop up -myymälä: kuinka se toteutettiin, mikä onnistui ja mitä opimme?

14.01.2025 11:04

Joulukuussa 2024 toteutettu Vihreämpien valintojen joulu -pop up -myymälä kokosi kaupungin ilmastokumppaneiden tarjoamia palveluita esille saman katon alle ja tarjosi kaupunkilaisille mahdollisuuden tehdä kestävämpiä valintoja joululahjahankinnoissa. Joensuun Taitokorttelissa Parviaisen talolla 2.–14.12.2024 avoinna olleessa myymälässä oli myynnissä sekä ilmastokumppaniyritysten lahjakortteja että kierrätettyjä ja käsityönä valmistettuja jouluisia tuotteita Joensuun työllisyyspalvelujen ylläpitämiltä kierrätyskeskus Kiertämöltä ja valmennusympäristö Taitamolta.

Ilmastokumppanuusverkoston jäsenistä mukana myymälässä olivat Kiertämön lisäksi Circutus, Ote – Kiipeilykeskus, Huoneistohotelli Lietsu, Martat, Saunakeidas, Itä-Suomen liikuntaopisto (ISLO), Joensuun kaupunginteatteri, Kerubi ja Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (PKO).

Myymälän tavoitteena oli paitsi helpottaa vihreämpien joululahjojen löytämistä myös tuoda Joensuun ilmastokumppanuusverkoston toimintaa tutuksi laajemmalle yleisölle. Myymälä tarjosi kävijöille mahdollisuuden tutustua ilmastokumppaneiden ilmastotekoihin, selvittää laskurilla oma hiilijalanjälkensä ja keskustella ilmastotyöstä Climate Joensuun työntekijöiden kanssa.

Myymälän toteutti Euroopan aluekehitysrahaston ja Joensuun kaupungin rahoittama Ilmastokaupunki Joensuu 2025 -hanke yhteistyössä Kiertämö-kierrätyskeskuksen ja Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemian opiskelijoiden kanssa. Myymälän kalusteet ja koristeet lainattiin myymälän hengen mukaisesti Kiertämöltä. Kaikki kalusteet myymälässä olivat myös myynnissä. Kaupan maksuliikenteen hoitamisen osalta kaupunkiorganisaatiossa koettiin, että asia hoituisi selkeämmin ulkopuolisen kumppanin kautta, sen sijaan että kaupan tuotot kulkisivat kaupungin tilien kautta. Kaupan maksutapahtumien tiliöintiä ja raportointia yrityksille hoitamaan saatiinkin Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemian Luoma Creative -osuuskunnan opiskelijat. He olivat apuna myös myymälän mainostamisessa ja asiakaspalvelussa.

 

Kaupan perustamisen ABC

Myymälän suunnittelussa ja toteutuksessa riitti Ilmastokaupunki Joensuu 2025 -hankkeen työntekijöille pohdittavaa koko syksyksi 2024 – tämäkään kokeilu ei onnistunut yllättämään vaivattomuudella tai yksinkertaisuudella, vaikka lopulta yhteistyökumppaneiden löydyttyä ja käytännön asioiden ratkettua tekemisessä olikin hyvä innostunut yhteishenki.

Keskeisimmät asiat myymälän onnistumisen varmistamiseksi olivat sopivan myymälätilan etsiminen, riittävän monen ilmastokumppanin saaminen mukaan sekä maksuliikenteen järjestelyjen selvittäminen. Myös kalusteiden lainaamismahdollisuuden varmistuminen Kiertämöltä oli olennaista myymäläidean tuomiseksi käytäntöön. Kun nämä peruspuitteet myymälän toteuttamiseksi oltiin saatu varmistettua, myymälän toteutuminen vaati enää lukemattomien pienempien asioiden suunnittelua, selvittämistä ja järjestelyä. Myymälää perustaessa ei kannata unohtaa esimerkiksi musiikkilupia taustamusiikin soittamiseen, loppusiivouksen tilaamista tai siivousvälineiden hankkimista kaupan päivittäistä siistimistä varten. Myös maksupäätteen hankkiminen ja tuotteiden vieminen maksujärjestelmän tuotevalikoimaan saattavat vaatia selvittelyä. Koska maksupäätteelle ei Joensuun kaupungilla ollut käyttöä pop up -myymälän toteutuksen jälkeen, Luoma Creative -osuuskunta hankki Zettle Reader 2 -maksupäätteen ja Zettle Go -sovelluksen, ja hanke käytti näitä myymälän toteuttamisen ajan.

Oma isompi kokonaisuutensa myymälän toteutuksessa oli sen mainonnan suunnittelu. Ensimmäistä kertaa toteutettavan ja vain pari viikkoa auki olevan myymälän saaminen kuntalaisten tietoisuuteen vaati monipuolista eri tiedotus- ja markkinointikanavien hyödyntämistä. Potentiaalisten kävijöiden tavoittamiseksi olivatkin käytössä mm. maksettu somemainonta, lehti-ilmoitus, keskustan digitaaliset näytöt, ilmoitustauluille jaetut julisteet ja kaupungilla käyskentelijöille jaetut flyerit. Y-akatemian opiskelijat olivat apuna flyereiden ja julisteiden jakamisessa.

Myymälän näkyvyyden lisäämiseksi ja avaamisen juhlistamiseksi järjestimme avaamispäivänä myös avajaiset. Ohjelmaa avajaisiin saatiin myymälään osallistuvilta ilmastokumppaneilta: tarjolla oli maistiaisia Joensuun kaupunginteatterin ohjelmistosta, Itä-Suomen liikuntaopiston toteuttamaa äänimaljarentoutusta sekä glögiä ja pientä purtavaa Huoneistohotellin Lietsun tarjoilemana. Avajaiset houkuttivat paikalle noin 50 kävijää.

 

Kuva: Myymälässä pystyi saman pöydän äärellä tutustumaan valikoimaan ilmastokumppaneiden tarjoamia palveluita ja lahjakortteja.

”Ihana idea ja konsepti”

Myymäläkokeilu keräsi paljon positiivista palautetta sekä asiakkailta että mukana olleilta ilmastokumppaneilta.

Kaupan asiakkaat pitivät vihreämpien joululahjojen ideaa ja konseptia hyvänä ja arvostivat etenkin sitä, että kestävämpiä joululahjavaihtoehtoja tuodaan enemmän esille. Tämän uskottiin kannustavan ihmisiä ostamaan kestävämpiä joululahjoja, ja ylipäätään lisäämään tietoisuutta kaupassa olevien yritysten tuotteista ja palveluista. Myymälä sai kiitosta myös siitä, että lahjakortit ja kierrätysjoululahjat olivat helposti saatavilla yhdestä paikasta kaupungin keskustasta.

Yrityksiltä kiitosta keräsi kaupan idea ja toteutus sekä helppous osallistua myymäläkokeiluun. Niin asiakkailtakin kuin yrityksiltä tuli palautetta myymälän viihtyisyydestä ja jouluisesta tunnelmasta. Lisäksi useissa palautteissa toivottiin, että pop-up kauppa järjestettäisiin myös ensi vuonna.

Keräsimme pop upin kävijöiltä myös tietoa siitä, kuinka he olivat kuulleet myymälästä. Kävijäkyselylomakkeen täyttämällä osallistui samalla lahjakorttiarvontaan, minkä ansiosta vastauksia saatiin hyvin (lähes 80 kpl). Yleisin tapa kuulla kaupasta oli vastausten perusteella vinkki tuttavalta (noin 40% vastauksista). Toiseksi eniten vastaajia olivat tavoittaneet mainokset sosiaalisessa mediassa (noin neljännes vastauksista). Sosiaaliseen median näkyvyyttämme olimme lisänneet ostamalle myymälälle myös maksettua mainontaa. Pienelläkin budjetilla mainoskampanja tavoitti yhteensä yli 20 000 ihmistä ja sai yhteensä lähes 80 000 näyttökertaa.

Flyerit ja julisteet, julkaisemamme lehti-ilmoitus sekä ständit kaupan ulkopuolella olivat kävijäkyselyn perusteella kolmanneksi yleisin tapa saada tietoa kaupasta. Sen sijaan kaupungin verkkosivujen, tapahtumakalenterin, uutiskirjeiden tai diginäyttöjen kautta tieto kaupasta oli tavoittanut vain yksittäisiä vastaajia.

 

Uusia näkökulmia ilmastotyöhön

Vaikka pop up -myymälän toteuttaminen oli melko työläs kokonaisuus, oli se myös kokonaisuutena onnistunut kokeilu. Myymälän toteuttamisen kannalta keskeistä onnistumiselle oli laaja ja toimiva yhteistyö niin kaupungin sisäisten kuin ulkoistenkin yhteistyötahojen kanssa. Yhteistyö sekä mukaan lähteneiden ilmastokumppaniyritysten, kaupan maksuliikenteestä vastanneiden Karelia-amk:n opiskelijoiden, että kaupan kalustamisesta vastanneen kierrätyskeskus Kiertämön kanssa sujui mutkattomasti. Lisäksi kaupan toteutukseen ja erityisesti sen markkinointiin saatiin kaupungin sisältä paljon apua niin viestinnän, tapahtumatuotannon kuin taloushallinnonkin tiimeiltä.

Kehitysideoitakin toki syntyi. Kävijämäärien lisäämiseksi myymälän olisi joulusesonkina hyvä olla auki myös viikonloppuisin ja aina jouluun asti. Tästä palautetta antoivat etenkin yrittäjät. Myymälän ollessa nyt auki lauantaihin 14.12. asti oli viimeinen aukiolopäivä asiakasmäärältään ylivoimaisesti vilkkain. Myös kaupan sijainnin toivottiin jatkossa olevan keskeisempi suuremman asiakasmäärän tavoittamiseksi. Kaikkiaan kaupassa kävi näillä aukioloajoilla yhteensä noin 300 kävijää, joista jopa puolet viimeisenä aukiolopäivänä.

Myymälän sijainti Taitokorttelissa houkutteli paikalle myös paljon matkailijoita. Osa kaupassa käyneistä ja palautetta antaneista toivoikin, että tuotevalikoimassa olisi voitu huomioida paremmin myös ulkopaikkakuntalaiset. Kun suurin osa myymälän lahjakorteista oli paikallisiin palveluihin, sopivat ne huonosti lahjaideoiksi ulkopaikkakuntalaisille vierailijoille. Mikäli myymälä perustettaisiin uudelleen, tulisi kaupan sijainti ja tuotevalikoima pohtia kohderyhmä silmällä pitäen.

Ilmastotyön kehittämisen kannalta ehkä tärkein oppi kaupasta oli, että välillä kannattaa lähteä rohkeasti etsimään myös aivan uusia näkökulmia ilmastotyöhön. Uskomme, että kauppa toi kaupungin ja ilmastokumppaneiden tekemän ilmastotyön lähemmäs kuntalaisia positiivisella ja helposti lähestyttävällä tavalla ja kannusti lempeästi myös kävijöitä pohtimaan omien kulutusvalintojensa vaikutuksia.